• 28 juli: Isle of Skye

Vanmorgen kregen we opnieuw een full Scottisch breakfast voorgeschoteld. Het ontbijt is hier in de hotels bijna altijd inbegrepen en erg goed. Met een goedgevulde maag gaan we op pad naar het plaatsje Elgol. Vanaf hier vertrekt de 'Bella Jane' naar Loch Coruisk dat middenin het Cuillin gebergte ligt. Dit meer is alleen per boot of (zware) voettocht te bereiken. Helaas is het weer ons vandaag minder goed gezind; het is zwaarbewolkt en frisjes.
We bereiken Elgol via een kronkelige single track road. We rijden alweer door een schitterend gebied. Bergen en meren wisselen elkaar af, en af en toe lopen er wat schapen over de weg te kuieren.

We parkeren de auto op de parkeerplaats bij het haventje en lopen naar het kleine boekingskantoortje. We hebben vooraf online onze plaatsen gereserveerd en dat is maar goed ook, want de boot zit aardig vol. De boottocht naar de aanlegsteiger voor Loch Coruisk duurt ongeveer drie kwartier. Het is behoorlijk koud tijdens de overtocht, maar gelukkig zijn we er allemaal goed op gekleed. Het is jammer dat de Cuillins gehuld zijn in grijze wolken, maar desondanks zijn ze heel mooi om te zien. Onderweg zien we nog wat zeehonden op de rotsen liggen, superleuk!

De boot legt aan bij een steile trap die ons naar boven leidt. Vanaf hier lopen we zelfstandig naar Loch Coruisk. De Bella Jane gaat terug naar Elgol met de groep die voor ons Loch Coruisk heeft bezocht. Over anderhalf uur worden we weer opgepikt. Via het rotsachtige pad lopen we naar het meer. Heel af en toe voelen we een druppeltje, maar gelukkig blijft het toch overwegend droog. Na een tijdje zien we Loch Coruisk liggen. Het is hier heerlijk rustig, je hoort alleen vogels. De omgeving is prachtig! Tussen de rotsen groeien veel soorten wilde bloemen. Wel jammer dat de zon vandaag niet schijnt, dan zou het waarschijnlijk nog mooier zijn hier. We steken de rivier over via de rotsblokken en beklimmen de heuvels rond het meer. Voordat we het weten is het alweer tijd om terug te gaan naar de aanlegsteiger. Daar aangekomen zien we de 'Bella Jane' alweer in de verte verschijnen. De volgende groep wordt afgezet en wij kunnen weer aan boord. Tijdens de terugtocht krijgen we allemaal een lekkere kop koffie of chocomel om op te warmen.

We nemen dezelfde weg terug richting Broadford. Onderweg stoppen we even bij de ruïne van een laat 16e eeuws kerkje: Cill Chriosd. Tussen de grafstenen lopen schapen te grazen, wat een gek gezicht is.

In Broadford doen we even wat inkopen in de supermarkt en daarna rijden we verder. We rijden om het Cuillin gebergte heen, en parkeren onze auto op de parkeerplaats aan het begin van de trail naar de Fairy Pools. Het water wat zich een weg naar beneden baant vanuit de bergen zorgt hier voor allerlei watervalletjes en rotsachtige poeltjes. Als het zonnig weer is, zijn die poelen prachtig blauw van kleur. Vandaag is dat echter niet het geval. Toch is het heel erg leuk om deze wandeling te maken. De heenweg gaat bergafwaarts maar terug is het een flinke klim. We hebben het dan ook behoorlijk warm als we weer bij de auto aankomen.

We rijden verder naar het stadje Portree waar we twee nachten geboekt hebben in het Marmelade hotel. Het is een mooi hotel in Tudor stijl en we krijgen een gigantische kamer. Zo'n grote hotelkamer hebben we nog nooit gezien! Volgens diverse beoordelingswebsites heeft dit hotel het beste restaurant van Portree. Helaas kunnen we voor vanavond niet meer reserveren omdat het restaurant volgeboekt is. We hebben niet zo'n zin om nog de stad in te gaan, dus we maken wat stokbroodjes gezond en stokbroodjes kruidenkaas van de boodschappen die we nog hadden. De rest van de avond vermaken we ons prima op de ruime kamer.

Klik hier voor de foto's
Afstand van vandaag:
Getankt:
Max. temperatuur: ºC
Overnachting: Marmalade Hotel

1. Wat ziet het er allemaal prachtig uit, WOW !!
    Ik heb eerder geprobeerd een reactie achter te laten maar om de een of andere reden lukte dit niet. Hopelijk nu wel?

Enjoy your trip!

Reny (AA forum)

2. Het ziet er nog steeds tiptop uit alleen ben ik niet zo gek op marmelade.
    groeten Jos

3. ziet er prachtig uit,jammer van het weer misschien knapt het wat op nog veel plezier gr Ineke en Freek

4. Haaaaai lieve allevier!

Ik val in herhaling maar het was al weer een leuk verslag. Wat een mooie dag hebben jullie al weer achter de rug, super!

Wauw, wat een knots van een hotelkamer zeg! Wel lekker zo veel ruimte ;-) Ik heb begrepen dat het de 2e avond wel gelukt is om in het lekkere restaurant te eten en fijn dat het zo geslaagd was!

Goede reis naar Fort William en ik hoop dat jullie daar wel internetverbinding hebben!

Veel liefs,
    Sonja
    xxx

5. Zo wat een prachtige dag weer, leuk zo'n boottohtje. Ik vind de foto's wel wat hebben hoor met die wolken maar begrijp dat het leuker zou zijn geweest met een zonnetje erbij.

Leuk al die schapen die daar zo rondlopen en die zeehonden ahhhhh.
    Prachtig hotel om te zien en heerlijk van die ruime kamers, kan je nog een dansje doen.

XXX Paula

6. Hoi hoi,

Jammer dat het weer wat minder is geworden maar verder ziet het er "weer" prima uit ;). Leuk zo'n tochtje met een boot!

Jammer dat het restaurant vol zat. Bij een hotel moeten ze toch altijd de mensen die er slapen een kans tot een tafeltje bieden. Maar helaas dus. Gelukkig zijn jullie niet omgekomen van de honger en hebben jullie toch lekker gegeten!

Wat een ruime kamer inderdaad!!

De ligging is ook erg mooi, zo vrij en lekker landelijk!

Geniet lekker verder!!

Groetjes,

Jaap

7. Spijtig van het weer maar je kan niet altijd feest hebben ;-)
    De omgeving doet me een beetje denken aan Zuid Noorwegen en daar is het prachtig.

8. Je blijft je verbazen over dit land. Werkelijk waar prachtig!! Veel plezier nog.

9. Hoi die hoi,

Ik heb alle verslagen tot nu toe even achter elkaar gelezen en zeer genoten van al het moois wat jullie al bezocht hebben. Prachtige natuur en dorpjes/stadjes met veel oude cultuur. Mooie kastelen en ruines gezien.
    Gelukkig hebben jullie tot nu toe mooi weer dus is het extra genieten.
    Jammer dat nessie niet langs kwam maar misschien is die net als jullie op vakantie.

Geniet er nog lekker van het ziet er echt toppie uit. Don't forget the hagish.

Vergeet niet om ieder dag aan de goede kant van de auto in te stappen want voor dat je het weet denk je ze hebben me stuur gepikt.

Enoy the rest of the holiday.

Jan

10. goedemorgen,
    eens even bij gelezen, stond niet voor niets onder favorieten en tjonge:
    wat een mooie reis, ik ga mijn mening over een vakantie naar Schotland maar eens volledig bij stellen. Wat een geweldige ruines, en prachtige natuur. Zelf meer blauwe luchten dan wij hier. Prachtig.
    Veel plezier verder!! thuul

11. Heerlijk, de stilte. Al is het best vreemd niet?
    Hopelijk volgt er weer een mooie zonnige dag hierna.