• 2 augustus: Fort William

Vandaag zien we bij het opstaan weer een stralend blauwe lucht. We ontbijten opnieuw in ons knusse huisje en gaan daarna op weg naar het station van Fort William.

Een paar maanden geleden hebben we online via de website van West Coast Railways eerste klas tickets gekocht voor een rit met de Jacobite stoomtrein, ook wel de 'Harry Potter trein' genoemd. De trein rijdt van Fort William naar het plaatsje Mallaig en vertrekt om 10:20 uur.

We arriveren ruim op tijd en parkeren onze auto op de grote parkeerplaats. We zien de mooie stoomtrein al staan en maken enkele foto's. Vlak voor vertrek nemen we plaats in de heerlijke grote stoelen. Er wordt koffie of thee ingeschonken en we krijgen allemaal een scone. Exact om 10:20 uur blaast de machinist de hoorn en verlaten we het station van Fort William. Het is een leuke rit door een prachtig gebied. We genieten volop!

Vlak nadat we de Glenfinnan Viaduct zijn gepasseerd, stoppen we een half uurtje op het station van Glenfinnan. Hier kunnen we even de benen strekken en rondkijken. Behalve een cafe in een oude wagon en een piepklein museumpje is er niet veel te zien.

Daarna rijdt de trein door naar het kleine plaatsje vissersplaatsje Mallaig waar we even voor half een arriveren. We hebben anderhalf uur de tijd om het plaatsje te verkennen en om te lunchen. Het is een leuk klein plaatsje, maar heel veel valt er niet te zien. We gaan dus eerst lekker rustig lunchen op het terras van een klein restaurant.

Na de heerlijke lunch lopen we nog eventjes door de straatjes en het haventje en daarna gaan we terug naar het perron. Achter ons in de trein zat een gezin met twee grote zonen, en nu blijkt dat dat ook Nederlanders zijn. We maken een gezellig praatje. In de trein kletsen we nog wat verder. Vooral de kinderen kunnen het heel goed met elkaar vinden en gaan gezellig bijelkaar staan bij het raam in de tussengang.

In onderstaand filmpje passeren we Glenfinnan Viaduct

Om 16:00 arriveren we weer in Fort William. We nemen afscheid van de Nederlandse familie en stappen weer in onze auto.

Nu we toch in Fort William zijn, besluiten we naar de ruïne van Old Inverlochy Castle te rijden. Dit eens prachtige kasteel dateert uit de 13e eeuw en is het toneel geweest van de 1e en 2e slag om Inverlochy, twee belangrijke historische gebeurtenissen. Het ligt in een lieflijke omgeving aan de rivier en we nemen dan ook rustig de tijd om het te bekijken.

In het kleine plaatsje Banavie halen we wat boodschapjes bij de plaatselijke supermarkt. Schuin tegenover de supermarkt staat het opvallend gekleurde gebouw van Treasures of the Earth Museum. We zijn er al een paar keer langsgereden en de kinderen vragen of we het kunnen bezoeken. We zien dat het nog geopend is, dus waarom niet?

Het blijkt een leuk museum te zijn met een uitgebreide collectie aan edelstenen, kristallen en fossielen. Overal staat interessante informatie bij en we vermaken ons een klein uurtje. Tot slot kopen we in de winkel nog wat souveniertjes en dan rijden we terug naar ons huisje. We hebben weer een heerlijke dag gehad!

Thuis maken we lekkere burrito's pakken daarna onze spullen weer bijelkaar. Morgen vertrekken we naar Callander.

Klik hier voor de foto's
Afstand van vandaag:
Getankt:
Max. temperatuur: ºC
Overnachting: Beinn Bhan lodge

1. Goedenavond,

Ik lees je blog met plezier, wij willen half september met een grote groep van 16 personen een rondreis maken door Schotland van 11 dagen.

De kaartjes voor de trein van harry potter zijn nog best duur. Is er een manier om korting te krijgen?