• 27 juli: Inverness - Isle of Skye

Route van vandaag (115 mijl/185 km):

Grotere kaart weergeven

Ook vanmorgen heeft Jerry lekker vers brood gehaald bij de bakker. Na het ontbijt ruimen we het appartement op en pakken we onze koffers weer in. Het belooft weer een stralende dag te worden vandaag. We verlaten Inverness en rijden naar het beginpunt van de trail naar Rogie Falls. Op de parkeerplaats horen we vooral Nederlands om ons heen. Het valt ons op dat veel landgenoten hier in Schotland hun vakantie vieren. We trekken allemaal onze wandelschoenen aan en beginnen aan de afdaling naar de waterval. We lopen weer door een prachtige omgeving met heel veel groen. Bij de waterval is een mooie hangbrug gebouwd hoog boven de rivier. Het uitzicht is schitterend! We genieten een tijdje van het daverend geweld van de waterval en beginnen dan weer aan de terugtocht, dit keer omhoog, en dat voelen we aan onze kuiten!

Via de Wester Ross Coastal Trail rijden we verder. De omgeving wordt alsmaar mooier, we stoppen dan ook regelmatig om wat foto's te maken. In het plaatsje Kinlochewe stoppen we even voor een kop koffie. Het is behoorlijk warm geworden inmiddels. Wat hebben we toch een geluk met het weer tot nu toe!

Na de korte break rijden we weer verder. We komen o.a. door de lieflijke plaatsjes Torridon en Shieldag. De witte huisjes steken mooi af tegen de bergachtige achtergrond. In het plaatsje Kishorn stoppen we bij een klein visrestaurantje om te lunchen op het gezellige terrasje. Het eten is allemaal weer erg vers en lekker.

Op de Applecross Peninsula aangekomen willen we graag de bergweg Bealach na Bà bergweg naar het plaatsje Applecross nemen, maar na een paar kilometer vraag ik Jerry om alsjeblieft om te draaien. Ik ben niet zo snel bang, en we hebben al heel wat tricky dirtroads gereden in Amerika, maar deze weg vind ik verschrikkelijk! Het is een zeer smalle, onoverzichtelijke singletrack road die vlak langs de steile afgrond gaat. Als er onverwachts een tegenligger opdoemt, is het onmogelijk om uit te wijken. Zodra het mogelijk is, draait Jerry weer om en rijden we terug naar beneden.

We rijden verder naar het plaatsje Plockton en parkeren hier de auto. Door de gunstige ligging heeft Plockton een iets warmer klimaat dan de rest van Schotland waardoor er zelfs palmbomen groeien. Het is een pitoresk plaatsje om te zien zo met de huisjes aan dicht aan de kustlijn. Er liggen veel bootjes te dobberen op het water en op de achtergrond zie je de Wester Ross bergen. We lopen op ons gemakje de kustlijn af en gaan dan weer terug naar de auto voor het laatste gedeelte van onze rit.

Als we Plockton achter ons hebben gelaten, begint de lucht te betrekken. Gelukkig blijft het wel droog. Via de mooie Skye Bridge rijden we het eiland Skye op. Na een halfuurtje bereiken we ons hotel in de plaats Broadford. Ook hier hebben we weer een mooie ruime kamer, dit keer met uitzicht op het water en de bergen. We frissen ons eerst wat op en lopen dan naar de overkant om de meeuwen ons oud brood te voeren. Daarna gaan we bij een klein restaurantje fish & chips eten, dat hadden we nog niet gehad deze vakantie ;) Als we klaar zijn met eten, gaan we weer terug naar ons hotel om nog wat te internetten en tv te kijken.

Klik hier voor de foto's
Afstand van vandaag:
Getankt:
Max. temperatuur: ºC
Overnachting: Broadford Hotel

1. Haaaaai lieve allemaal :D

Wat een mooie foto's en al weer zo'n geslaagde dag, echt super! Wel even balen van die dirtroad maar gelukkig is het verder allemaal even mooi en leuk geweest. Het hotel ziet er ook weer top uit en echt leuk om mee te mogen genieten met jullie.

Veel liefs en een dikke kus!

Sonja
    xxx

2. Wat een zalig weer hebben jullie daar toch ! Uiteindelijk heb je dan toch veel mooiere foto's en meer vakantiegevoel. En wat is het daar mooi. Had ik niet verwacht.
    Geniet er maar,volop van!

3. Hoi hoi allemaal,
    Wat grappig die foto van Jerry, sneller dan het licht? De rest van de foto's zijn ook prachtig en wat een geluk met het weer.
    Ik krijg al pijn in mijn maag als ik lees van die bergweg, als jij het eng vindt moet dat toch wel heftig geweest zijn en gelukkig konden jullie nog ergens keren.
    Wat ziet Plockton er leuk uit, doet meer denken aan een Zuid-Frans dorpje met die bloemen en palmbomen.
    Lekker fish and chips!!!

XXX Paula

Heb nu 10 maal geprobeerd om via de google account te reageren maar daar is vast iets mis, dus vandaag maar even zo...

4. Hoi hoi,

Wat een mooie rit was dit. Wel jammer van de dirt road maar als je je er niet lekker bij voelt vooral niet doen!

Schitterende foto met jerry vliegend en idd sneller dan het licht ;)

Lekker fish and chips gegeten, mmmm. Mooie kamer ook weer.

Tot later!

Groetjes,

Jaap

5. Hoi!

Wat een heerlijke dag hebben jullie er weer op zitten. De foto´s zijn echt schitterend. Nooit geweten dat het zo mooi is in Schotland!

Veel plezier maar weer!

Groetjes,
    Anja

6. Wat een heerlijk dagje weer.

Hmmmmm, wel dwars door de woestijn bij Las Vegas met een Hummer, en dan bang worden bij een bergweggetje...... het moet wel heel eng geweest zijn;)

De foto's zien er weer fantastisch uit.